Reklamacja na sprzedany samochód? Co dalej?

Reklamacja na Sprzedany samochód? Co dalej?

Klient niedawno kupił u Ciebie samochód a teraz zgłasza roszczenia dotyczące jego stanu lub powstałej awarii? Zastanawiasz się co zrobić w takiej sytuacji? Zignorować Klienta, za wszystko zapłacić, a może oddać sprawę do prawnika?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaka jest granica Twojej odpowiedzialność
    za wady samochodu?
  • Ile jest czasu na złożenie reklamacji?
  • Co możesz zrobić, aby Klient uzyskał pomoc bez Twoich pieniędzy?

Jaka jest granica Twojej odpowiedzialności za wady samochodu?

Ustawa o prawach Konsumenta jasno definiuje obowiązki Przedsiębiorcy przy sprzedaży samochodu oraz prawa Klienta. Czytając ją, łatwo jest dać sobie wmówić, że w gruncie rzeczy odpowiadasz za wszystko. Jednak są pewne granice! Ale uwaga, nie jest też prawdą, że Klient musi Ci najpierw udowodnić awarię lub niezgodność towaru z umową, aby złożyć skuteczną reklamację. Wynika to z prawa domniemania niezgodności towaru z umową. No dobrze, ale czym w ogóle jest ta niezgodność towaru z umową? O tym dowiesz się z odcinka podcastu zatytułowanego “Czym jest niezgodność towaru z umową?” (kliknij i odsłuchaj).

Tak czy siak, za wady samochodu (poprawnie niezgodności towaru z umową) odpowiadasz przez 2 lata od momentu wydania Klientowi samochodu. Wyjątkiem są podstępnie zatajone niezgodności towaru z umową, tzw. wady ukryte – tutaj Twoja odpowiedzialność biegnie nawet po upływie dwóch lat. Z tytułu niezgodności towaru z umową na podstawie Ustawy o prawach Konsumenta odpowiadasz wyłącznie przed Konsumentem. Kim zatem jest Konsument? Najprościej rzecz ujmując jest to typowy Kowalski, który kupił u Ciebie samochód. 

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
To mówi prawo!
Art.22 Kodeksu Cywilnego

Oznacza to, że w przypadku kiedy pojazd kupuje u Ciebie osoba prawna, np. spółka to nie będzie miała ona praw wynikających z Ustawy o Prawach Konsumenta. Takiemu kupującemu możesz już przy sprzedaży wyłączyć rękojmię i zmniejszyć swoją odpowiedzialność.

Drugi aspekt Twojej odpowiedzialności, o którym należy napisać to za co konkretnie jesteś odpowiedzialny? Otóż jako Sprzedawca odpowiadasz za wszelkie niezgodności towaru z umową, które istniały w momencie sprzedaży towaru. Słowo istniały wskazuje, że mogły być one ujawnione lub nie, ale najważniejsze jest, żeby powstały przed sprzedażą samochodu. W momencie, w którym usterka lub awaria powstaje po zakupie samochodu lub wynika z nieprawidłowego użytkowania przez kupującego Sprzedawca co do zasady nie ponosi za to odpowiedzialności. Podobnie Przedsiębiorca co do zasady jest zwolniony z odpowiedzialności za normalne zużycie elementów eksploatacyjnych samochodu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której podstępnie zataił taką niezgodność przed Kupującym.

Ile jest czasu na złożenie reklamacji?

Termin złożenia reklamacji przez Kupującego i jej rozpatrzenia przez Przedsiębiorcę określa Ustawa o Prawach Konsumenta. Zgodnie z jej założeniami Kupujący ma dwa lata od momentu wydania towaru na złożenie reklamacji. Tak zwane “przeterminowanie” prawa do złożenia reklamacji upływa dopiero po 6 latach co wynika z Kodeksu Cywilnego. Zatem teoretycznie Klient może mieć nawet 8 lat na złożenie reklamacji! Sprzedawca ma jednak jedynie 14 dni kalendarzowych od momentu, w którym otrzymał reklamację na odpowiedź. W tym terminie musi też uwzględnić czas jaki potrzebuje Klient na zapoznanie się z odpowiedzią Przedsiębiorcy. A zatem odpowiedź na złożoną reklamację w formie listownej, czternastego dnia będzie bezskuteczna, ponieważ termin upłynie przed dostarczeniem odpowiedzi do Klienta. Co więcej, pamiętaj że brak terminowej odpowiedzi Przedsiębiorcy na reklamację Konsumenta skutkuje uznaniem jego roszczeń w całości. To automatycznie nakłada na Ciebie obowiązek ich realizacji nawet jeśli są w pewien sposób niezgodne z prawem.

Co możesz zrobić, aby Klient uzyskał pomoc bez Twoich pieniędzy?

To absolutnie normalne, że nie chcesz wydawać swoich pieniędzy na obsługę reklamacji. Będziesz to jednak musiał zrobić jeśli wybierzesz opcję samodzielnej walki z Klientem kiedy nie zgadasz się z jego roszczeniami, albo kiedy zdecydujesz się na naprawę samochodu. Możesz jednak zatroszczyć się o finanse Twoje i Twojego Klienta w momencie sprzedaży samochodu. Zawierając w cenie samochodu gwarancję zagwarantujesz sobie bezgotówkowe naprawy. Gwarancja chroni Klienta przed awariami, które powstały po zakupie samochodu, a więc za te za które Ty nie odpowiadasz! Dzięki temu Twój Klient nigdy nie zostanie sam, a Ty będziesz mógł poprosić Klienta o pozytywną opinię po tym jak otrzyma on pomoc!

Jeszcze nie ma treści do pokazania.